Verzoek om Informatie Incomplete Dossiers van Kindertehuis Las Palmas

22 okt 2024

Geachte Mevrouw B / Geachte leden van het voormalige bestuur,

In het kader van de overdracht en inventarisatie van de administratieve dossiers van Kindertehuis Las Palmas, willen wij als Stichting Chilean Adoptees
graag duidelijkheid verkrijgen over enkele belangrijke punten die betrekking hebben op het beheer en de bewaring van deze documenten.

Zoals bekend, bent u als voormalig bestuurslid van de stichting en bewaarder van de boeken en bescheiden van Las Palmas verantwoordelijk geweest
voor het beheer van de administratieve dossiers. Recentelijk zijn er echter zorgen gerezen over de volledigheid van de overgedragen stukken, waarbij
is vastgesteld dat er dossiers ontbreken of incompleet zijn. Dit is bijzonder zorgwekkend gezien de wettelijke bewaartermijn van 100 jaar voor
dergelijke dossiers.

In het licht hiervan zouden wij graag de volgende vragen aan u voorleggen en hopen wij met u in gesprek te kunnen gaan over mogelijke oplossingen voor de betrokken geadopteerden:

1. Administratie van documenten: Kunt u ons uitleggen welke maatregelen u als bewaarder van de boeken en bescheiden heeft genomen om ervoor te zorgen dat alle administratieve documenten en dossiers van het kindertehuis volledig en zorgvuldig zijn bewaard?

2. Overdracht van dossiers: Kunt u bevestigen welke dossiers en documenten precies zijn overgedragen aan FIOM, en op welke datum deze overdracht heeft plaatsgevonden? Heeft u hierbij een inventarislijst van de overgedragen stukken bijgehouden, en zo ja, zou u ons daar een kopie van kunnen

verstrekken?

3. Informatie over ontbrekende dossiers: Aangezien er inmiddels geconstateerd is dat bepaalde dossiers ontbreken of incompleet zijn, kunt u aangeven wat er met deze ontbrekende stukken is gebeurd? Kunt u bevestigen of er nog documenten in uw bezit zijn of waren die niet zijn overgedragen aan FIOM?

4. Betrokkenheid van het bestuur: Aangezien u de overeenkomst met FIOM heeft ondertekend, kunt u toelichten wat de rol van het voormalige bestuur was in het besluitvormingsproces rondom de overdracht van deze dossiers? Zijn er door het bestuur specifieke afspraken gemaakt over de toekomstige bewaring en toegankelijkheid van de dossiers?

5.Verantwoording naar belanghebbenden en compensatie voor incomplete of ontbrekende dossiers

Gezien het feit dat er dossiers ontbreken of onvolledig zijn, vragen wij hoe u als voormalig bestuur verantwoordelijkheid ziet ten opzichte van de gedupeerde geadopteerden die hun afstamming dossier of roots zoek dossier niet hebben, of waarvan deze onvolledig zijn. Met een wettelijke bewaartermijn van 100 jaar, hoe ziet u dat deze gedupeerden worden gecompenseerd voor de ontbrekende informatie? Welke stappen gaat u ondernemen om deze kwestie op te lossen en de betrokkenen toegang te bieden tot hun volledige dossiers, zoals ze wettelijk toekomen?

Wij verzoeken u vriendelijk om binnen 7 dagen te reageren op deze vragen en staan open voor een gesprek om gezamenlijk te kijken naar een

oplossing die recht doet aan de betrokkenen.

Met vriendelijke groet,

Mw. Mirjam Hunze - voorzitter

Dhr. Francisco Doezeman - secretaris

Dhr. Arash Moghadam - penningmeester

Dhr. Justin Versleijen - bestuurslid

Antwoord :

Mevrouw B

23 okt 2024

"Hebt u het recht me vragen te stellen over adopties. Waar kunt u me dat aanwijzen in het gerechtsboek."

Afstammingsdossiers/Rootszoekdossier Kindertehuis Las Palmas

16 okt 2024

Geachte Heer/ Mevrouw,

Via deze brief wil ik u het volgende mededelen.

Na onderzoek bleek dat u deel uitmaakte van het laatste bestuur van Kindertehuis Las Palmas, waarvan het bestuur gevestigd was in Nederland. Dit bestuur was onder andere verantwoordelijk voor het beheer van documenten en bescheiden, waaronder afstamming dossiers, roots zoek dossiers en andere Chileens gerelateerde zaken.

Sinds 16 augustus 2024 is het FIOM bezig met de inzage in dossiers van Chileens geadopteerden. Helaas hebben wij als Stichting van diverse geadopteerden meldingen ontvangen over incomplete dossiers of dossiers die geheel ontbreken. Wij zijn geschrokken te vernemen dat er slechts 60 dossiers zijn teruggevonden van de ruim 800 kinderen die in de jaren '70, '80 en '90 in Las Palmas verbleven. Dit betekent dat er enorm veel ontbreekt.

Na het bestuderen van de overeenkomst die het FIOM heeft opgesteld en na overleg met de functionaris voor gegevensbescherming van het FIOM, is ons duidelijk geworden dat volgens deze overeenkomst het voormalige bestuur van Kindertehuis Las Palmas aansprakelijk zou zijn voor het ontbreken of incompleet zijn van dossiers, en niet de erven. Dit komt voort uit de afspraken die met de erven zijn gemaakt over het inventariseren van de dossiers.

Wij zouden graag van u vernemen hoe wij gezamenlijk kunnen komen tot een oplossing voor de ontbrekende dossiers of dossiers die niet compleet zijn. Dit heeft namelijk een grote impact op Chileens geadopteerden die nog steeds op zoek zijn naar hun afkomst, of nu het gevoel hebben een deel van hun identiteit verloren te hebben.

Onze stichting behartigt de belangen van Chileens geadopteerden. Waarheidsvinding is ons doel, en wij hopen dat u bereid bent mee te werken aan een oplossing voor dit belangrijke vraagstuk.

Wij zien uw reactie graag tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Mirjam Hunze - voorzitter

Francisco Doezeman - secretaris

Arash Moghadam - penningmeester

Justin Versleijen -bestuurslid

Stichting Chilean Adoptees


Antwoord :

30 okt 2024
Dhr G

Beste mw Hunze,


Onze stichting is niet verantwoordelijk geweest voor het beheer van documenten zoals afstammings dossiers, roots zoek dossiers en gerelateerde zaken.


Dus dossiers en dossierbeheer hebben nooit als agendapunten op onze bestuursvergaderingen gestaan.


Inmiddels is ons bestuur al weer vele jaren geleden opgeheven, contacten met het FIOM hebben wij nooit gehad, en dus kunnen wij daardoor ook - als stichtingsbestuur- geen/onmogelijk afspraken hebben gemaakt met de erven.


Wij kunnen u dus niet verder helpen.


Vrgr.

Dhr G
Voormalig Voorzitter

Copyright. All Rights Reserved.