Overeenkomst overdracht Cliƫntdossiers

De overeenkomst gesloten tussen het FIOM en de erven van Mevr. K , is opgemaakt na haar overlijden in januari 2023. In de jaren '70 en '80, zijn er kinderen en baby's, nu volwassenen, vanuit kindertehuis Las Palmas te Santiago in Chili door Nederlandse echtparen geadopteerd.

Mirjam Hunze, voorzitter Stichting Chilean Adoptees, en dhr A. Quezada, founder Platform CAW, hebben geprobeerd dossiers die in haar huis lagen veilig te stellen. Het FIOM kreeg de taak om afstammingsdossiers en "rootszoek" dossiers te inventariseren, wat door de erven "ten goede trouw" werd aangeleverd. De dossiers heeft het FIOM inmiddels in zijn bezit en worden ook daar bewaard. Op https://fiom.nl/zoeken-familie/chili-dossiers zijn de laatste updates te vinden.

Stichting Chilean Adoptees heeft altijd vragen gesteld over deze overeenkomst. De woorden die worden gebruikt "ten goede trouw" in deze overeenkomst, zijn niet in het belang van de geadopteerde. In de overeenkomst wordt gesproken over de 30 dagen termijn waarin alles zou worden aangeleverd, echter hebben ze dit niet kunnen waarmaken !. Men heeft er 1,5 jaar over gedaan om alles te inventariseren en de verwachting is, dat pas in september 2024 de eerste Chileens geadopteerde, die zich hebben ingeschreven en waarvan wat is gevonden, worden uitgenodigd om een kopie van hun dossier/ papieren te mogen komen bekijken. Let wel, het origineel mag niet worden ingezien (!?!)

Wordt hopelijk vervolgd

Copyright. All Rights Reserved.