Adviesverslag aan de Stichting Chilean Adoptees

Functie : Onderzoeker

Organisatie : Ons Archief

Verklaring van onafhankelijkheid

Ik, Durga Saraya, verklaar hierbij dat ik geen persoonlijk of financieel belang heb in de Stichting Chilean Adoptees (NGO).
Dit adviesverslag is opgesteld op verzoek van de Stichting Chilean Adoptees (NGO) naar aanleiding van mijn lopende archiefonderzoek bij de organisatie Ons Archief waarvan de opdrachtgever het Nationaal Archief te Den Haag is.

Het adviesverslag is een van de bevindingen in mijn uitgebreide onderzoek. Meer details over dit onderzoek zullen binnenkort te vinden zijn op onze website: index (onsarchief.nl). Daar wordt ook een volledige lijst met bronnen gepresenteerd. Deze is momenteel niet beschikbaar vanwege tijdsbeperkingen bij dit verslag.

Durga Saraya

Onderzoeker

Ons Archief

Aanleiding van dit adviesverslag

Op 19 augustus 2023 nam Mirjam Hunze contact met mij op via sociale media met betrekking tot dossiers van Chileense geadopteerden. Haar berichten trokken mijn interesse, en na verloop van tijd vroeg Mirjam of ik meer betrokken wilde zijn bij het onderzoek naar dekwesties die zij identificeerde. Deze interactie leidde tot een verzoek om advies vanwegemijn interesse en onderzoek in de complexiteit van ‘het’ adoptie-archiefsysteem.Ik zet me in om de stem van geadopteerden en oorspronkelijke ouders sterker te laten horen in het huidige archiefsysteem, dat vaak verouderd en niet inclusief genoeg is voor veel

adoptie(-archief) activisten. Dit heeft geleid tot een parallel traject tussen mijn eigen onderzoek en de zaak van Mirjam en de Stichting Chilean Adoptees (NGO).

Website Fiom Chili dossiers

Op maandag 13 mei 2024 introduceerde Fiom een nieuwe pagina op haar website genaamd "Chili Dossiers". Dit markeerde het begin van het samenstellen van dit adviesverslag waarin een zo nauwkeurig mogelijke verzameling van ervaringen, observaties en vragen met betrekking tot deze Chili-dossiers over de afgelopen 9 maanden zo goed mogelijk wordt samengevat. Als basis hiervoor dient de webpagina van Fiom met de titel "Chili Dossiers".

Positie

Als onderzoeker en geadopteerde neem ik een positie in die sterk wordt beïnvloed door persoonlijke betrokkenheid en interesse in dit geheel. Het is zowel toegestaan als noodzakelijk om deze subjectiviteit te omarmen, in tegenstelling tot het streven naar volledige objectiviteit. Mijn ervaringen en perspectieven zijn onlosmakelijk verbonden met mijn rol als onderzoeker. Zoals een auteur, wiens naam mij helaas ontschoten is, onlangs in een artikel treffend opmerkte: "Aan het einde van de dag is alles persoonlijk." Het is goed om je positie altijd expliciet te maken en de implicaties hiervan te begrijpen binnen de context

van wat je doet, zegt en in dit geval adviseert.

Inhoud

Dit adviesverslag behandelt de inhoud die momenteel (17 mei 2024) door Fiom op haar website wordt gepresenteerd met betrekking tot de Chili-dossiers. Dit riep vele vragen op bij de Stichting Chilean Adoptees en haar achterban. De inhoud is een samenstelling van mijn eigen uitgebreide ervaring in het adoptieveld, mijn observaties en bevindingen na het luisteren en observeren van de voorzitter en de secretaris Stichting Chilean Adoptees (NGO) gedurende de afgelopen 9 maanden. Dit adviesverslag is opgesteld vanuit het standpunt van de Stichting Chilean Adoptees (NGO). Zowel de voorzitter als de secretaris hebben schriftelijk bevestigd op 17 mei 2024 dat ze volledig instemmen met de vastgelegde observaties en hebben hun goedkeuring

gegeven voor het feit dat dit rapport daadwerkelijk vanuit hun perspectief is geschreven.

Bronvermelding

De inhoud van dit rapport is vrij beschikbaar en toegankelijk voor iedereen. Bij gebruik van dit document in de praktijk en in eigen werk, is het echter wel vereist dat dit adviesverslag duidelijk wordt vermeld als de bron waarop wordt gebaseerd. Indien er inhoud wordt overgenomen zonder duidelijke vermelding van de bron, wordt dit beschouwd als schending van de auteursrechten. De gevolgen van het negeren van de vereiste om de bron duidelijk te vermelden kunnen variëren, afhankelijk van de specifieke omstandigheden en eventuele juridische stappen die worden ondernomen door de eigenaar van het advies. Mogelijke consequenties kunnen zijn: juridische stappen wegens schending van auteursrechten, een verzoek om het gebruik van het advies te staken, en mogelijke financiële claims voor eventuele schade die voortvloeit uit het gebruik van het advies zonder toestemming of juiste bronvermelding.

Leidraad voor het lezen van dit document

Dit document biedt een overzicht en analyse van de informatie en procedures die te vinden zijn op de Fiom-website met betrekking tot de Chileense dossiers. Bij het opstellen van deze analyse is het perspectief van de Stichting Chilean Adoptees (NGO) gehanteerd. Het is belangrijk op te merken dat de inhoud van de website van Fiom uiteraard kan veranderen. Daarom is de inhoud van dit document gebaseerd op de informatie zoals die op de Fiom-website vermeld stond op 17 mei 2024. De webpagina op die datum, is als pdf toegevoegd aan dit bestand.

Het bouwen van bruggen tussen belanghebbenden en beleidsmakers onder tijdsdruk

De missie van dit document is het bouwen van bruggen tussen belanghebbenden en beleidsmakers in een context van tijdsdruk. Beleidsmakers laten nauwelijks zien dat zij specifiek rekening houden met tijdsaspect voor de oudere generaties geadopteerden. Dat moet echt hoger op ieders agenda komen te staan. Het brengt andere dynamieken in gesprek en probleemstellingen mee. Belanghebbenden ervaren vaak haast en frustratie wanneer ze zich niet begrepen voelen door beleidsmakers, wat leidt tot gevoelens van machteloosheid. Dit document draagt bij door observaties en analyses te presenteren die de communicatie en het begrip tussen beide partijen verbeteren, waardoor het proces van bruggen slaan en het identificeren van gezamenlijke verbeteringen versnelt.

Geïnspireerd door levende bruggen in India

De visie van dit document is geïnspireerd door de levende bruggen in India. Deze bruggen, gemaakt van de wortels van rubberbomen door de Khasi en Jaintia stammen in Meghalaya. “Door de wortels op de juiste manier door elkaar te laten groeien ontstaat dan een brug”

Een levende brug (ook wel wortelbrug genoemd) is een brug met een draagconstructie van levende boomwortels of lianen. De brug leeft!

Tot Slot

Deze aanpak kenmerkt zich door een schrijfstijl die zo veel als mogelijk is afgestemd op het begripsniveau van belanghebbenden en die tevens het perspectief van de belanghebbenden weerspiegelt. Tegelijkertijd wordt deze schrijfstijl in het adviesverslag vertaald naar beleidsadvies dat aansluit bij de taal van beleidsmakers. Het vereist een aanzienlijke mate van vertrouwen en bereidheid van partijen om buiten hun gebruikelijke denkkaders te treden om het op deze manier ook te willen lezen. Deze aanpak faciliteert het vermogen van alle betrokkenen om soepel tussen verschillende begripsniveaus te schakelen. Bovendien benadrukt deze benadering de noodzaak van het aangaan van een tijdelijke zakelijke relatie met de onderzoeker, waarbij de onderzoeker niet alleen informatie verstrekt en uitlegt in begrijpelijke taal, maar ook de complexiteit van individuen, regio's, problemen en beleidsvraagstukken tracht te omvatten, waardoor een eerlijkere en transparantere interactie ontstaat dan via de gebruikelijke formele overlegstructuren. Mijn aanpak vertoont veel overeenkomsten met participatief actie onderzoek, echter ontdekte ik deze methodologie pas nadat ik het verslag had afgerond.

Vragen/klachten

Als er iets onduidelijk is of als je vragen of zelfs een klacht hebt, kun je contact opnemen met de Stichting Chilean Adoptees via e-mail op [email protected] . Je kunt ook een e-mail naar mij sturen op [email protected].

We begrijpen daarnaast dat het taalgebruik mogelijk nog steeds ingewikkeld is. Aarzel niet om te vragen om een eenvoudigere uitleg. We moedigen je dus van harte aan om vragen te stellen over dit adviesverslag. Geen enkele vraag (of klacht) is dom. We willen echter wel vriendelijk verzoeken om beleefd te blijven in

je benadering. Je vragen zijn altijd welkom!

Overzicht en analyse van informatie en procedures Fiom website Chilidossiers

De Webpagina: Chili dossiers | Fiom

Achtergrond
In 2019 is er in Chili een onderzoek gestart naar mogelijke illegale adopties van 20.000 kinderen in de jaren '70 en ‘80. De Nederlandse mevrouw G.W.M. Kuijpers, die ruim 25 jaar kindertehuis Las Palmas in Santiago runde, was betrokken bij zo’n honderd adopties naar Nederland. In de media is veel aandacht geweest voor deze zaak, o.a. door een podcast, nieuws- en krantenberichten, interviews met mevrouw Kuijpers en Kamervragen die

hierover gesteld zijn. Op 19 januari 2023 is mevrouw Kuijpers overleden. Met behulp van expertisecentrum INEA zijn de documenten van Las Palmas in februari 2023 overgedragen van de erven aan Fiom. Met als doel om de afstammingsinformatie van betrokken geadopteerden veilig te stellen.

Belangrijkste observaties

● Focus op individuen: De tekst verliest het bredere systeem van illegale adopties uit het oog. Dit kan leiden tot het bagatelliseren van het grotere probleem en het gebrek aan aandacht voor de vele andere betrokkenen en slachtoffers van illegale

adoptiepraktijken.

● Beperkte scope: Het onderzoek lijkt zich (beperkt tot dit stukje tekst) te concentreren op de adopties die zijn uitgevoerd vanuit kindertehuis Las Palmas in Santiago en de rol van mevrouw Kuijpers daarbij. Dit kan leiden tot een beperkte blik op het volledige scala aan illegale adopties dat mogelijk heeft plaatsgevonden in Chili gedurende die periode, waardoor andere gevallen mogelijk over het hoofd worden

gezien.

● Eenzijdig: De tekst noemt specifiek de betrokkenheid van o.a. het expertisecentrum INEA, maar lijkt geen melding te maken van betrokkenheid vanuit de zijde van de individuele Chileens geadopteerden zelf of van ALLE Chileense maatschappelijke adoptie belangen organisaties die zich inzetten voor gerechtigheid en transparantie in de Chileense adoptiezaken. Dit kan hebben geresulteerd in een eenzijdige homogene / unanieme benadering van het uitzoeken van de documenten en een gebrek aan inclusiviteit in het interpreteren maar ook daar voorafgaand nog het

verzamelen van alle gegevens.

● Tijdslijn en urgentie: Hoewel er sprake is van een overdracht van documenten naar Fiom met als doel de afstammingsinformatie van betrokken geadopteerden veilig te stellen, lijkt er (in deze tekst) weinig aandacht te zijn voor de urgentie van het onderzoek en de mogelijke behoefte aan snelle actie om gerechtigheid te waarborgen voor de betrokkenen. Dit kan de sociale rechtvaardigheid in gevaar brengen door vertragingen in het proces.

De duiding/duidelijkheid ontbreekt volgens de Stichting Chilean Adoptees (NGO), dat het hier de jaren ’70, ’80 en ’90, betreft. De jaren van de dictatuur van Pinochet. En de uitleg die ontbreekt dat het delict wat strafrechtelijk wordt onderzocht is: “sustracción de menores” (het

ontvoeren van kinderen). heet.

Advies:

Je kunt als Stichting zelf een holistische visie schrijven en deze onder de aandacht brengen, of je verzoekt Fiom om een meer holistische visie te schrijven. Je kunt dit verzoek bij hen kenbaar maken met onderbouwing van de observaties.

Taken Fiom

In het kader van de Chili dossiers heeft Fiom de volgende taken:

● Afstammings- en ontstaans informatie vanuit Chili geadopteerde kinderen selecteren uit de overgedragen documentatie die via de erven in beheer overgedragen is aan Fiom.

● Inventariseren, indexering en overzicht maken van de beschikbare informatie.

● Dossierinzage verzorgen aan de geadopteerden waarvan informatie over hun ontstaansgeschiedenis is gevonden.

● Deze informatie veilig in beheer van Fiom plaatsen.

Belangrijkste observaties

● Focus op het SYSTEEM in plaats van de mens: Deze taken zijn zeer zeker belangrijk, toch lijkt in het geheel de nadruk minder te liggen op de behoeften en

rechten van de geadopteerden zelf, zoals het bieden van emotionele ondersteuning, counseling of het bevorderen van contact tussen geadopteerden en hun oorspronkelijke families. Uit deze opsomming heeft het er alle schijn van dat het SYSTEEM belangrijker is dan de mens. Beperkte transparantie en participatie: Het valt jullie op dat Fiom zelf bepaalt waar transparantie en participatie plaatsvinden, wat kan worden opgevat als een vorm vanmachtsuitoefening en door jullie ook dikwijls zo wordt ervaren.

Advies:

Het is raadzaam om deze situatie vanuit juridisch perspectief te bekijken, met name met betrekking tot de overeenkomst met de vorige Stichting en hoe deze zich in de loop van de tijd heeft ontwikkeld en/of van betekenis en positie ten opzichte van jullie als individuen is veranderd. Je kunt gebruik maken van het concept van 'ontologie', dat verwijst naar de diepere aard of essentie van die overeenkomst. Het kan hierbij van nut zijn om te begrijpen hoe de relatie tussen de Stichting Chilean Adoptees, Mirjam, Alejandro en Fiom is geëvolueerd en welke implicaties dit heeft gehad voor transparantie en participatie.

Stand van zaken

Fiom is tot eind mei 2024 bezig met het inventariseren van de informatie die is ontvangen via de erven van mevrouw Kuijpers. Dat gebeurt volgens het vier-ogen-principe op basis van een vastgesteld screeningskader. Ook is er een vertaler betrokken, omdat een aantal documenten in het Spaans zijn opgesteld. Inmiddels is bekend dat er van 155 personen informatie is aangetroffen. De informatie is zeer divers. Soms gaat het alleen om een naam

en geboortedatum. Vanaf begin juni is het mogelijk om in te schrijven voor dossierinzage. Zodra wij een inschrijving ontvangen gaan we kijken of er informatie beschikbaar is. Zo ja, dan wordt het dossier vertaald. Daarna maken wij een afspraak om het dossier in te zien. Deze inzage wordt verzorgd door een hulpverlener van Fiom.

Belangrijkste observaties

De uitleg van het proces aan diverse adoptees, inclusief degenen met beperkte geletterdheid of een licht verstandelijke beperking (LVB), lijkt onvoldoende te zijn belicht in de verstrekte informatie. Er ontbreekt een gedetailleerde beschrijving van hoe Fiom de culturele sensitiviteit zal waarborgen en ervoor zal zorgen dat alle betrokkenen zich opgenomen voelen in het proces. Het voorgestelde format lijkt eenzijdig te zijn en te weinig rekening te houden met de diverse achtergronden en behoeften van de adoptees, Je hebt toch Chileens bloed De tekst impliceert een uniforme witte westerse benadering zonder adequate reflectie op de culturele en sociale context van de betrokkenen.

Advies:

Jullie verzoek aan Fiom kan zijn om het voorgestelde en reeds ingezette format bij te sturen door een aantal punten te heroverwegen of toe te voegen. Waaronder: cultuursensitiviteit, inclusiviteit en intersectionaliteit in het proces. Gebaseerd op de genoemde observaties.

Tijdsplanning

● Inventarisatie van de afstammingsinformatie door Fiom: tot eind mei 2024.

● Inschrijven voor dossierinzage: vanaf begin juni 2024 tot en met eind december 2024 met voorrang op de wachtlijst van Fiom. Na december 2024 is dossierinzage nog steeds mogelijk, maar via de reguliere wachtlijst van Fiom.

● In de zomer 2024 wordt gestart met de vertaling van de dossiers op volgorde van inschrijving.

● Dossier Inzage: vanaf 1 september 2024.

Belangrijkste observaties

In deze planning ontbreekt de opname van betrokkenheid van alle Chileense belangengroepen/Chileense individuele adoptees die wellicht ondersteuning kunnen bieden bij het verstrekken van begeleiding en het bieden van context en sfeer aan het proces. Je zou dat nog als voorstel kunnen doen?

Advies:

Je kunt aan Fiom vragen om te overwegen om een oproep te plaatsen die alle Chileense belangengroepen en individuele adoptees bereikt en zo weet te betrekken bij het proces, omdat hun betrokkenheid waardevolle extra ondersteuning kan bieden, zoals begeleiding, context en een inclusieve sfeer.

Welke informatie heeft Fiom in bezit?

Fiom heeft informatie en documenten uit het Kindertehuis Las Palmas overgedragen gekregen, waarbij het vermoeden bestaat dat het 'adoptie gerelateerd' is en daarmee mogelijk afstammingsinformatie over individuele belanghebbenden zou kunnen bevatten.

Belangrijkste observaties

De term "adoptiegerelateerd" lijkt zijn betekenis te missen. Evenzo lijken de definities van "rootszoekdossiers" en "afstammingsgegevens" niet duidelijk te zijn, evenmin als wat er precies wordt verstaan onder "illegale adoptie" in Nederland. We hebben samen gemerkt dat deze term momenteel niet wordt gebruikt in de Wobka.

Advies:

Verspreid de betekenis interpretaties van de Stichting Chilean Adoptees(NGO) en bekijk of je deze in lijn kunt brengen met anderen. Door gezamenlijk te streven naar een uniforme interpretatie van deze termen, kan de kans op misverstanden worden

geminimaliseerd.

Illegale adoptie:

De term "illegale adoptie" wordt niet gehanteerd in de Wet op de buitenlandse kinder adoptie (Wobka) in Nederland. Het is van belang om te onderzoeken of deze term echter wel gangbaar is in de context van adoptie in Chili. Het is interessant om op te merken dat we enkel in staat zijn om schendingen van de wetgeving binnen specifieke delen van het adoptiesysteem te identificeren. Naar mijn inzicht bestaat de term "illegale adoptie" niet als een formeel erkende term binnen het huidige juridische kader. Om deze kwestie te verhelderen, raad ik jullie aan om verder onderzoek te verrichten en advies in te winnen bij

juridische deskundigen of medegeadopteerden, of deze terug te leggen bij Fiom die de term gebruikt op haar website aangaande de Chili dossiers.

Ik stel voor dat we allen uiterst voorzichtig zijn bij het gebruik van deze term, gezien de mogelijke verwarring en misleiding die ermee gepaard kunnen gaan.

Advies:

Het is aan te bevelen om diepgaander onderzoek te verrichten naar het gebruik en de geldigheid van de term "illegale adoptie" in Nederland. En hoe zich dat verhoudt in deze dossiers kwestie. Je kunt hier dan het beste gezamenlijk optrekken met al bestaande (al dan niet Chileense) adoptieorganisaties individuen die belang hebben bij deze dossiers kwestie

Het verschil afstammings dossier en een roots zoek dossier

Beide documenten zijn gerelateerd aan de afkomst van een persoon. Ze dienen wel verschillende doelen in de betekenis en bevatten verschillende soorten informatie. De Stichting Chilean Adoptees (NGO) maken het volgende onderscheid:

Een afstammingsdossier is een verzameling documenten die informatie bevatten over de biologische ouders van een geadopteerd persoon. Dit dossier kan bijvoorbeeld geboorteakten, medische gegevens of andere informatie over de genetische achtergrond

van de persoon bevatten. Het doel van een afstammingsdossier is om de biologische afkomst van de geadopteerde te achterhalen en mogelijk contact te leggen met biologische familieleden. Een rootszoekdossier daarentegen bevat informatie die is verzameld door een persoon die zijn of haar biologische familie probeert te vinden. Dit kan informatie bevatten zoals plaatsen waar de persoon is geboren of heeft gewoond, namen van mogelijke familieleden, of andere

details die kunnen helpen bij het opsporen van de biologische afkomst. Het doel van een rootszoekdossier is om de ontbrekende stukjes van iemands afkomst te vinden en mogelijk hereniging met familieleden mogelijk te maken. Het kan dus betekenen dat de informatie die wordt gevonden via rootszoekactiviteiten niet

noodzakelijkerwijs volledige of nauwkeurige informatie over de afstamming bevat. Het kan bijvoorbeeld zijn dat de informatie onvolledig is of dat er geen verifieerbare gegevens zijn om de biologische afkomst vast te stellen. In dergelijke gevallen kan het lastig zijn om conclusies te trekken of contact te leggen met oorspronkelijke familieleden en kan het nuttig zijn om aanvullende informatie te zoeken, mogelijk via een afstammingsdossier.

Welke informatie is er aangetroffen?

De overgedragen documentatie bestaat uit losse papieren/documenten/mappen. De documenten zijn in het Nederlands of Spaans opgesteld. Het betreffen geen volledige afstands- en/of adoptiedossiers. Wanneer we spreken over een 'dossier’, dan bedoelen we een dossiermapje op naam van het kind met informatie en losse papieren. Deze gaan over de ontstaansgeschiedenis, correspondentie en/of rootsreisinformatie van een geadopteerde. De hoeveelheid informatie verschilt sterk per persoon. Dit betekent dat er soms alleen een naam en geboortedatum met een losse notitie aangetroffen is. Van andere

geadopteerden is meer afstammingsinformatie beschikbaar.

Belangrijkste observaties

Een belangrijke observatie is de inconsistente hoeveelheid informatie, wat vragen oproept over de correcte naleving van de adoptiewet en het borgen van het recht op informatie en afstammingsinformatie. Deze variabiliteit van documenten lijkt in strijd te zijn met de wet, die sinds het begin van de adoptiewetgeving ook het recht op informatie waarborgt. Deze situatie is niet in het belang van 'het kind' en vormt geen adequate bescherming. Deze gegeven situatie onderstreept nogmaals het belang van het waarborgen van de rechten en belangen van geadopteerden en hun oorspronkelijke ouders.

“oh oh, wat betekent het?"

“Deze variabiliteit van documenten”

Dit betekent dat er verschillende soorten documenten zijn.

Advies:

Het advies op dit punt is om dit tekort komen aan te kaarten, zowel bij de politiek als bij Fiom. Geadopteerden worden geacht te goeder trouw kunnen aannemen dat hun adoptie op correcte wijze is verlopen. De aantoonbare inconsistentie in de inhoud en hoeveelheid van documenten spreekt dit begrip naar jullie standpunt tegen. Dit punt vinden jullie van belangom de rechten van de geadopteerden te waarborgen en om transparantie en rechtvaardigheid te bevorderen.

Van hoeveel personen is informatie aangetroffen?

In totaal hebben wij van 155 personen informatie aangetroffen. Hiervan is informatie van 12 kinderen aangetroffen die niet in Nederland, maar in andere landen zijn geadopteerd. Er zijn ongeveer 26 kinderen, die wel in Las Palmas hebben verbleven, maar waarvan onduidelijk is of zij destijds afgestaan en/of geadopteerd zijn.

Belangrijkste observaties

De gegevens missen een opsomming van mogelijke adoptiebemiddelingsbureaus. Als voorbeeld geven jullie de dossiers bij adoptiebemiddelingsbureau Wereldkinderen. Een opsomming zou het voor Chileense geadopteerden ook makkelijker maken om

informatie te vinden.

Advies:

Het is raadzaam om Fiom te verzoeken om een volledige opsomming van de mogelijke betrokken adoptiebemiddelingsbureaus alsnog toe te voegen aan de verzamelde gegevens. Vraag ze bijvoorbeeld ook uit wat het betekent als ze toelichten wanneer dat niet mogelijk is of misschien juridisch niet mag.

Kijkt Fiom ook naar de algemene informatie over Las Palmas?

Fiom heeft de opdracht om, uit de aan haar overgedragen documenten, een selectie te maken van alle informatie die relevant is in het kader van afstammingsinformatie. Tussen de documenten is ook algemene informatie over Las Palmas aangetroffen. Denk hierbij aan bedrijfsadministratie en informatie over de dagelijkse gang van zaken. Deze documenten moeten nog worden geïnventariseerd.

Belangrijkste observaties

● Het probleem hier is dat het niet duidelijk is of Fiom de algemene informatie over Las Palmas ook zal onderzoeken en in overweging zal nemen bij het beoordelen van afstammingsinformatie. Hoewel deze algemene informatie niet direct verband houdt met individuele adoptiedossiers, kan het toch relevant zijn voor het begrijpen van de context waarin adopties hebben plaatsgevonden.

● Het niet meenemen van deze algemene informatie bij het onderzoek kan leiden tot een incompleet beeld van de situatie in Las Palmas en de omstandigheden

waaronder de adopties zijn uitgevoerd. Dit kan belangrijke contextuele informatie uitsluiten die van invloed kan zijn op de beoordeling van afstammingsinformatie en op het begrip van de ervaringen van geadopteerden.

● Bovendien kan het negeren van deze algemene informatie de mogelijkheid beperken om mogelijke patronen of trends te identificeren die relevant kunnen zijn voor het begrijpen van adoptiepraktijken en -beleid in Las Palmas. Het kan ook het vermogen van Fiom beperken om aanbevelingen te formuleren voor toekomstige adoptieprocessen, gebaseerd op een volledig begrip van de geschiedenis en context van Las Palmas.

Advies:

Het is duidelijk dat uit jullie observaties naar voren komt dat jullie ieder aanwezig document, materiaal uit de erfenis, voegen onder de noemer ‘contextuele informatie’ en dit uitermate serieus nemen. De prioriteit van deze inschatting van contextuele informatie is zoals jullie merken voor sommigen misschien niet direct duidelijk, ook kan dit begrip van organisatie tot organisatie en zelfs van individu tot individu verschillen. Het is belangrijk dat jullie ervaren en duidelijk kunnen maken dat jullie stem niet voldoende wordt gehoord in deze kwestie bij, in dit geval, Fiom gezien deze tekst op de website. Het is duidelijk dat jullie aandachtspunt niet de hoogste prioriteit lijkt te hebben binnen de meerderheid, maar het brengt wel het risico met zich mee dat als deze informatie later als cruciaal wordt erkend, het niet meer beschikbaar is omdat het is uitgefilterd. Een compromis zou kunnen zijn om Fiom te vragen om op zijn minst deze informatie in te scannen en de scans te bewaren voor toekomstige raadpleging. Op deze manier wordt het gesprek niet te zeer onder druk gezet, maar kunnen jullie wel aan een breed publiek uitleggen en verschillende gesprekken voeren om te laten zien hoe belangrijk deze informatie voor jullie Stichting is en waarom. Jullie kunnen ook voorstellen om hier professioneel onderzoek naar te laten doen.

Wat gebeurt er met de algemene informatie over Las Palmas?

De erven hebben in het gesprek met belangenorganisatie GCN in 2023 afgesproken dat er in samenspraak een nadere locatie wordt gevonden om deze informatie beschikbaar te stellen. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat de beschikbaarstelling van deze informatie op een transparante, toegankelijke en ethisch verantwoorde manier gebeurt. Zonder een duidelijk plan en verantwoordelijkheid kan het moeilijk zijn om deze principes te waarborgen en ervoor te zorgen dat de informatie op een passende manier wordt behandeld.

Belangrijkste observaties

Daarom is het volgens de Stichting Chilean Adoptees echt nodig dat er een duidelijk en gestructureerd plan wordt opgesteld voor het beheer en de beschikbaarstelling van de algemene informatie over Las Palmas, in nauwe samenwerking met ALLE belanghebbenden zoals geadopteerden, belangenorganisaties. Dit zal helpen om de transparantie, toegankelijkheid en ethische integriteit van het proces te waarborgen en

ervoor te zorgen dat de informatie op een passende manier wordt behandeld en gebruikt.

Advies:

Vraag Fiom om een duidelijke verantwoordelijkheidsstructuur uit te tekenen en online te plaatsen. Zo kunnen taken en verantwoordelijkheden inzichtelijk worden aan specifieke personen of organisaties. Aan wie je dan ook gericht vragen kunt stellen. Dit zal misschien kunnen helpen om ervoor te zorgen dat het proces gestroomlijnd verloopt (geen kastje muur gevoelens) en dat zo de aspecten van transparantie en toegankelijkheid kunnen worden gewaarborgd door Fiom als beleidsbepalers en uitvoering.

Wat kan ik doen als er over mij geen informatie is gevonden in de documenten van mevrouw Kuijpers?

Dan kunnen wij helaas niet zoveel voor je betekenen.

Belangrijkste observaties

"Dan kunnen wij helaas niet zoveel voor je betekenen" is erg ontmoedigend en niet empathisch. Bovendien kan dit antwoord de suggestie wekken dat er geen verdere stappen mogelijk zijn voor geadopteerden van wie geen informatie is gevonden in de documenten van mevrouw Kuijpers. Dit kan geadopteerden het gevoel geven dat zij aan hun lot worden overgelaten en dat hun zoektocht naar hun afstammingsinformatie een doodlopende weg is.

Advies:

In plaats daarvan zou een meer ondersteunende en empathische benadering volgens jullie gepast zijn. Leg Fiom deze tekst voor als suggestie bijvoorbeeld:

"We begrijpen dat dit nieuws teleurstellend kan zijn." Hoewel er momenteel geen informatie over jou is gevonden in de documenten van mevrouw Kuijpers, betekent dit niet dat alle hoop verloren is. We willen je aanmoedigen om contact met ons op te nemen, zodat we je kunnen ondersteunen bij het verkennen van andere mogelijke bronnen van informatie en het vinden van alternatieve wegen om je afstammingsverhaal te achterhalen. We zijn hier om je te helpen en staan klaar om samen met jou op zoek te gaan naar antwoorden." Licht het toe dat jullie vinden dat door een meer empathische benadering te hanteren en geadopteerden aan te moedigen om door te gaan met hun zoektocht,dat dit hen hoop kan en mag geven en hen helpen om positieve stappen te blijven zetten in hun persoonlijke reis naar zelfontdekking.

Waar wordt de informatie bewaard?

De documenten worden bewaard in een beveiligde opslag onder de juiste omstandigheden zoals bijvoorbeeld temperatuur.

Belangrijkste observaties

Het gebrek aan een specifieke locatie roept bij jullie vragen op. De reden voor het ontbreken van locatiegegevens lijkt vaak te maken te hebben met archief principes.

Advies:

Het ontbreken van deze gegevens wordt vaak gemotiveerd door een streven naar bescherming tegen ongeoorloofde toegang. Het is echter relevant om te vragen hoe Fiom dit beleid toepast in relatie tot geadopteerden en hun oorspronkelijke ouders.

“oh oh, wat betekent het?"

Archief principes: Archief principes zijn richtlijnen en principes die worden gebruikt bij het beheer en de organisatie van archieven.(bron: diverse archiefwetenschappers handboeken) Het is dus een maatregel om de privacy en vertrouwelijkheid van de betrokken personen te

waarborgen. Echter, in gesprek met De Stichting kwam naar voren dat het voor jullie belangrijk is om te weten als belanghebbende hoe Fiom dit beleid toepast met betrekking tot geadopteerden en hun oorspronkelijke ouders. Met name gezien het belang van deze informatie voor mensen die op zoek zijn naar hun biologische achtergrond, is het wat jullie betreft relevant om te begrijpen hoe Fiom het evenwicht tussen privacybescherming en de behoefte aan toegang tot informatie voor adoptiegerelateerde doeleinden hanteert. Jullie zouden dit graag aan je achterban willen kunnen uitleggen omdat hier vragen over zijn.

Wat is er vanaf februari 2023 tot nu toe gebeurd?

● Na de overdracht van de documentatie aan Fiom, zijn de documenten tijdens een eerst inventarisatie gesorteerd op afstammingsinformatie en overige informatie. Zoals privézaken, foto's, algemene informatie Las Palmas en bedrijfsmatige informatie. Omdat veel documenten in het Spaans zijn, is deze inventarisatie is gedaan met behulp van een vertaler.

● Er zijn vijf proefvertalingen uitgevoerd om een eerste beeld te krijgen van de omvang en inhoud van verschillende informatie.

● Tijdens een tweede inventarisatie is de informatie gecontroleerd, zijn mapjes van etiketten met naam en zoektermen voorzien, is een overzichtslijst gemaakt en is de informatie overgebracht naar een beveiligd archief.

Belangrijkste observaties

De beschrijvingen van de daadwerkelijke resultaten ontbreken en lijken vrij informeel te zijn, terwijl deze details van groot belang zijn voor Chileense geadopteerden. Welke bevindingen zijn er daadwerkelijk gedaan? Zijn er trends of patronen geïdentificeerd in de documentendie relevant kunnen zijn voor geadopteerden die op zoek zijn naar informatie? Tijdens proefvertalingen en een tweede inventarisatie, waren er specifieke problemen die

geïdentificeerd konden worden? Was dit bij een bepaald type document? Wat is de effectiviteit van het proces van het beoordelen en organiseren van de

documentatie? Welke tastbare emoties komen naar voren uit de documenten? Zijn ze bijvoorbeeld afkomstig uit Chili (geur,materiaal etc), zijn ze handgeschreven en door wie? Hoe zien ze eruit? Het zou nuttig zijn om een voorbeeldscan te ontvangen om een beter gevoel te krijgen voor de documenten, misschien zelfs voor plaatsing op de website.

Advies:

Vragen om voorbeeldscans: Vraag bij Fiom op aan om voorbeeldscans van de documenten online hierbij te plaatsen. Deze scans waar uiteraard geen persoonsgegevens op staan bieden geïnteresseerden de mogelijkheid om een beter beeld te krijgen van de documenten, wat kan helpen bij het begrijpen van de context en misschien wel impact ervan. Begrip van emotionele aspecten: Verzoek om een verslag dat de ‘emotionele aspecten’ van

de documenten belicht. Dit verslag moet dan bijvoorbeeld informatie bevatten over de oorsprong van de documenten, hun fysieke kenmerken zoals geur en materiaal, eventuele handgeschreven aantekeningen en de identiteit van degenen die ze hebben gemaakt. Dit zal bijdragen aan een gevoel van de documenten, in plaats van ze alleen droog op inhoud te lezen ter inzage of deze informatieve teksten.

Hoe ziet de verdere planning eruit voor mij als geadopteerde?

In juni 2024 wordt een oproep plaatst dat geadopteerden zich kunnen melden bij Fiom met de vraag of er informatie over jou is aangetroffen in de stukken van Las Palmas. Als dit het geval is, dan word je op een aanmeldlijst geplaatst voor dossierinzage. Op basis van de volgorde van deze aanmeldlijst gaat een vertaler vanaf de zomer aan de slag om dossiers te vertalen van het Spaans naar het Nederlands. Vanaf 1 september 2024 worden de dossierinzagen ingepland. Ook dit gebeurt weer op volgorde van aanmelding. Fiom trekt 1,5 jaar uit voor het verzorgen van de dossierinzagen voor Chileense geadopteerden.

Belangrijkste observaties

Een wachttijd van anderhalf jaar kan psychologisch erg belastend zijn voor geadopteerden die verlangen naar informatie. Langdurige wachttijden kunnen een zeer schadelijke emotionele impact hebben. Is Fiom zich bewust van deze impact en hebben zij dit meegenomen in hun beleid? Hebben zij bijvoorbeeld onderzocht welke mogelijkheden er zijn om hun capaciteit tijdelijk uit te breiden om de wachttijden te verkorten? Wat kan jullie stichting bijdragen aan het verlichten van deze situatie? Bijvoorbeeld doormiddel van crowdfunding om extra middelen te genereren die ingezet kunnen worden om de capaciteit van Fiom te vergroten of het proces te versnellen.

Advies:

Het is gerechtvaardigd om Fiom te verzoeken het proces te stroomlijnen en te versnellen, en om samen met geadopteerden een redelijke termijn voor de informatievoorziening vast te stellen. Het is belangrijk om Fiom te herinneren aan hun eigen visie en missie, evenals aan de fundamentele mensenrechten die hierbij betrokken zijn, aangezien ouders niet eeuwig leven en het recht hebben om hun kinderen te leren kennen en vice versa.

Hoe kan ik mij inschrijven voor dossierinzage?

Inschrijven voor dossierinzage gaat via de website van Fiom. Zodra inschrijven voor een dossier inzage mogelijk is, communiceren wij dit via de verschillende kanalen. Naar verwachting zal inschrijven mogelijk zijn vanaf een nader te bepalen datum in juni 2024.

Belangrijkste observaties:

Het vermelden op deze wijze dat inschrijven mogelijk zal zijn vanaf een "nader te bepalen datum in juni 2024" kan leiden tot onzekerheid over het exacte begin van de inschrijvingen. Deze onzekerheid kan frustrerend zijn voor geadopteerden die zo snel mogelijk toegang willen tot hun afstammingsinformatie.

Om dit probleem op te lossen, kan je Fiom voorleggen of zij gedetailleerde en specifieke informatie willen verstrekken over de inschrijvingsprocedure, inclusief de benodigde formulieren, documentatie en deadlines. Op die manier kunnen geadopteerden zich adequaat voorbereiden en zich tijdig inschrijven zodra de inschrijvingen openen. Het is het overdenken en lezen van deze informatie vooraf alvast waard. Daarnaast is het cruciaal om duidelijk te communiceren via welke kanalen geadopteerden op de hoogte worden gebracht van het begin van de inschrijvingen, om ervoor te zorgen dat alle belanghebbenden de informatie daadwerkelijk ontvangen.

Advies:

Vraag Fiom om het inschrijvingsproces verder te ontwikkelen en daarmee een soepelere ervaring te bieden aan geadopteerden die op zoek zijn naar afstammingsinformatie. Hoelang duurt het voordat ik mijn adoptie informatie dan werkelijk in kan zien? Houd rekening met een wachttijd tussen inschrijving en de daadwerkelijke dossierinzage. Deze wachttijd geldt voor iedereen en zal een paar weken tot enkele maanden in beslag kunnen nemen. Zo zal het dossier na je inschrijving worden vertaald op volgorde van aanmelding. Ook weten we niet hoeveel belanghebbenden zich zullen melden en verschillen

de dossiers in omvang. De vertaler gaat in de zomer 2024 aan de slag. De eerste dossierinzagen worden ingepland vanaf september 2024. Via de website houden wij iedereen op de hoogte van de voortgang van het project en de actuele doorlooptijden. Wanneer je aan de beurt bent, nemen wij contact met je op voor het inplannen van een dossierinzage. Tijdens de dossierinzage wordt de geadopteerde begeleid door een hulpverlener.

Belangrijkste observaties

Het gebrek aan specifieke tijdsaanduiding, slechts aangeduid als "een paar weken tot enkele maanden", is naar mijn mening zeer problematisch. Deze vage term laat te veel ruimte voor interpretatie, wat verwarrend en frustrerend kan zijn voor geadopteerden. Het is beter om realistische verwachtingen te scheppen om onnodige stress en onzekerheid te vermijden.

Advies:

Een oplossing hiervoor zou kunnen zijn om aan Fiom het idee voor te leggen om een online openbare inzichtelijke planner te lanceren op deze webpagina, waarin de voortgang dagelijks zichtbaar wordt bijgehouden, zodat alle betrokkenen op de hoogte blijven van de

ontwikkelingen.

Wat gebeurt er met de informatie over rootsreizen?

Rootsreizen op zichzelf zijn géén afstammingsinformatie. Het kan wel zijn dat rootsreizen afstammingsinformatie oplevert, maar de reis alleen is geen afstammingsinformatie. Daar waar er informatie over rootsreizen terug te vinden is en deze is te koppelen aan één geadopteerde, dan is deze informatie aan het aanwezige kinddossier toegevoegd. Rootsreizen die niet te koppelen zijn aan een geadopteerde, kan niet aan een dossier worden toegevoegd.

Belangrijkste observaties

Het ontbreken van duidelijkheid over wat er met de inhoudelijke informatie is gebeurd die niet te koppelen viel en het gebrek aan onderscheid tussen rootszoekdossiers en afstammingsdossiers vormen een duidelijk probleem, als we van deze tekst uitgaan. Door dit gebrek aan informatie komt de tekst als nietszeggend over voor degenen die er belang bij hebben. Is deze informatie, die momenteel niet beschikbaar lijkt te zijn, verloren gegaan? Hoe en door wie kan dit worden onderzocht? Jullie ervaren dit als een gebrek aan daadwerkelijke betrokkenheid en flexibiliteit vanuit Fiom, die zich lijkt te beperken tot de

vastgestelde kaders en mogelijk waardevolle documenten over het hoofd ziet.

Advies:

Hoewel dit mogelijk wel is overwogen en wellicht al actie is ondernomen, kan het waardevol zijn om hierover meer vragen te stellen aan Fiom. Het kan ook handig zijn om te informeren hoe de informatie over rootszoektochten wordt beheerd. “Hoe wordt er omgegaan met informatie die mogelijk buiten de standaardprocedures valt, maar toch relevant kan zijn voor geadopteerden?" "Zijn er maatregelen of mechanismen om ervoor te zorgen dat waardevolle informatie niet verloren gaat?” Wat gebeurt er met informatie die niet tot een kinddossier behoort? Fiom brengt alle overgedragen documentatie in beeld. De afspraak is dat alle informatie die geen afstammingsinformatie bevat, teruggaat naar de erven. Door informatie in kaart te brengen, is het mogelijk een selectie te maken op het soort informatie. Denk hierbij aan bedrijfsadministratie van het kindertehuis, informatie over de dagelijkse gang van zaken in het kindertehuis. Per soort informatie brengen wij in beeld wat er is en dan kan daarna door stakeholders bepaald worden, wat er mee moet gebeuren.

Belangrijkste observaties

Het gebrek aan duidelijke richtlijnen roept vragen op over wie precies de belanghebbenden zijn en waarom. De term "stakeholders" wordt doorgaans in bedrijfs- en management contexten gebruikt, maar het is voor geadopteerden belangrijk om te begrijpen wie deze belanghebbenden da precies zijn en op welke manier zij belang hebben of invloed uitoefenen op situaties of besluitvormingsprocessen. Een specifiek voorbeeld is de AVG/privacykwestie: voor wie zijn deze regels nu precies van toepassing? Het is belangrijk om te begrijpen welke partijen betrokken zijn bij privacyoverwegingen en welke invloed zij hebben op het beheer en de bescherming van persoonsgegevens. Uit deze tekst blijkt dat de erven (mogelijk) aanzienlijke invloed hebben. Hoe komt deze invloed tot uiting en wat zijn de implicaties hiervan voor zowel de erven, Fiom als de geadopteerden?

Advies:

Vraag Fiom om met betrekking tot de Chili dossiers alle relevante belanghebbenden te identificeren (geadopteerden , erfgenamen, Fiom, organisaties etc.) Zet daarbij wat hun belangen en invloed zijn op het beheer van de documenten, en met nadruk het element privacyoverwegingen onder de AVG. Dit inzicht zal helpen om een evenwicht te vinden tussen het beschermen van persoonsgegevens en het waarborgen van transparantie en toegankelijkheid voor

geadopteerden en andere belanghebbenden. Een voorbeeld dat hier deels aan voldoet, is bijvoorbeeld adoptie bemiddelingsbureau Wereldkinderen. Je kunt bij hen ook het volledige privacy reglement opvragen.

Copyright. All Rights Reserved.